top of page
  • Foto van schrijverNele Kenis

Dag 3: Schoon Stukske Sweden!

Na een eenvoudig maar ruim en lekker, en vooral een heel gastvrij ontbijt bij de gastvrije man van de B&B in Odense wuiven we elkaar uit. Ik kreeg als kadootje nog een fles van zijn zelfgemaakte rosé wijn mee, van zelf gekweekte druiven!


En route: Zweden!

200km rechtendoor, die bruggen over!

Die bruggen, dat is echt kicken. Het uitzicht is adembenemend, de wind en het grijze weer geven een super Zweeds sfeertje, tis moeilijk te omschrijven maar het is gewoon kicken, de max. Gelukkig ben ik niet zo emotioneel ingesteld, of ik had ruitenwissers nodig aan de binnenkant van mijn helm. aangekomen in Malmö!


Eerst nog wat klanten werven voor BMC, en dan door.

Een beetje rondrijden in de wijken van Malmö, mooie huizen, leuke tuintjes.


We proberen de zuidelijke kustlijn.

Weinig woorden voor, foto’s zijn beter.

Rust, stilte, wind.


Voor de rest wordt er maximum 40 per uur gereden, er is toerisme maar zo weinig volk dat het niet eens opvalt. Zweden heeft evenveel inwoners dan België wist Carl. Vergelijk die oppervlakte.


De temperaturen zijn best warm. Ik laat TomTom een route maken die wat meer landinwaarts gaat. Hij stelt ons niet teleur. Aan gemiddeld 80km per uur zoeven we door magnifieke landschappen, afgewisseld met aan 40 per uur door een pittoresk dorp of bedrijvige boerderij.


Nog snel even op vikingjacht aan het vikingmuseum.


Maar schoon. Wijdverspreid. Het doet een mens nadenken over hoe België is… Alles maar werkelijk alles volgebouwd en

volgestopt met beton. Een dagelijkse gejaagdheid dat we zelf niet meer beseffen..

Soms blijf ik hangen achter een auto die eigenlijk tergend traag vooruit gaat. Plots besef ik dan wat ik aan het doen ben en scheur ik er voorbij. Maar de ‘ongejaagdheid’ en de mentaliteit van niets moet snel went dus wel heel rap. Ik snap dat mensen naar hier verhuizen.


Genoeg filosofie. Enkele beelden.


TomTom heeft ons helemaal naar de westkust gebracht. Weer zee. Hoeveel zee kan je zien op een dag dat je constant rondrijdt. Een paar mensen die een plons wagen en een koffiekraam, meer is er niet, behalve die rustgevende golven, en vergezichten. Hier zou ik ook wel een paar dagen kunnen vertoeven met mijn zwemkostuum.

Plons

Heb ik al gezegd dat ik gezegend ben met companie als Carl? Hij draagt niet alleen crocs als een pro, maar hij trekt ook foto’s die nog veel stijlvoller zijn dan crocs!

Het wordt avond, we gaan naar Kristianstad om een overnachting te regelen..

Om 20u30 komen we aan in Kristianstad. Stevig gereden, eerst een biertje! Om een lang verhaal kort te maken (want ik ben hier toch al efkes bezig): booking gaf geen beschikbare hotels, Google ook niet. Maar Carl zegt altijd “geen stress, het komt goed” en hij doet niet van opgeven. 9 hotels heeft hij afgelopen in de stad. Nergens plaats in de herberg. Bij nr 10 om 23u hadden we dan toch prijs! Boven een pub een klein maar heel fijn kamertje met zicht op de stad. Geslapen als een steen.

62 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page